.

.

.

به گزارش صدای سراب، سید هادی بنی فاطمه در گفتگوبا خبرنگار ما ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و آرزوی قبولی عزاداری های مردم شریف شهرستان، تقارن هفته کتاب و کتابخوانی با این ایام معنوی را گرامی شمرده و به بهانه هفته کتاب گزارشی مختصر از وضعیت کتابخانه های این شهرستان و مسائل و مشکلات موجود اعم از کمبود تجهیزات، منابع مالی و ... که در اداره این اماکن فرهنگی، تأثیرات منفی گذاشته اند ارائه نمود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سراب گفت: شهرستان سراب در مجموع دارای 7 باب کتابخانه عمومی است که 4 باب از آن در بخش مرکزی و 3  باب در بخش مهربان قرار دارند. مجموع اعضای فعال این کتابخانه ها در حدود 6200 نفرمی باشد که از امکانات این کتابخانه ها از جمله مطالعه حدود 100هزار نسخه کتاب مفید و بیش از 120 عنوان نشریه که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور از محل بودجه دولتی خریداری و ارسال می گردد، بهره مند می شوند.کتابخانه عمومی شیخ ولی الله اشراقی بعنوان اولین کتابخانه شهرستان سراب به شکل امروزی و جزو اولین کتابخانه های استان است که این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در این شهرستان دارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سراب ادامه داد:کتابخانه اشراقی قدمتی حدود نیم قرن دارد و بدلیل قدمت بالای آن و پوسیدگی و استهلاک در سیستم لوله کشی که جهت نوسازی آن هزینه ای در حدود 180 میلیون ریال احتیاج داریم و به علت اندک بودن اعتبارت تملک دارائی های سرمایه ای، به مانند دیگر مشکلات و نیازهای تعمیر و تجهیز ضروری که در کتابخانه های سطح شهرستان با آن مواجه هستیم، از امکان برطرف نمودن این مشکل مواجه برخوردار نیستیم که نیاز به مشارکت خیرین محترم شهرستان می باشد.

مسئول کتابخانه شیخ ولی الله اشراقی سراب خاطرنشان کرد: در صورت تأمین اعتبار لازم برای تعویض سیستم لوله کشی و تجهیز سیستم گرمایشی کتابخانه اشراقی سراب و همچنین رنگ آمیزی، خرید درب و پنجره و ایجاد سیستم گرمایشی مطمئن برای کتابخانه شاه قاسم انوار سراب می توانیم کتابخانه استاندارد و در شان مردم فرهنگی شهرستان داشته باشیم. که امیدواریم با حمایت دلسوزانه جناب آقای مهندس گرشاسبی فرماندار محترم و ساعی شهرستان که ریاست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان را نیز عهده دار هستند و همچنین عنایت نماینده محترم مردم شریف شهرستان در مجلس شاهد تخصیص اعتبار ویژه ای برای رسیدگی به مشکلات کتابخانه هایمان و رشد و توسعه آنها باشیم.

بنی فاطمه همچنین با بیان اینکه ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها تنها اداراتی هستند که بودجه ی دولتی برای تأمین هزینه های جاری ندارند گفت: تأمین هزینه های اداره امور کتابخانه­ها طبق ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور و آئین نامه اجرایی آن بعهده شهرداری ها است که در آن شهرداری ها مکلفند همه ساله نیم درصد از کل درآمد های سالیانه خود را به حساب انجمن کتابخانه های عمومی هر شهر واریز نمایند و قانون در این مورد صراحتاً تاکید دارد، سهم نیم درصدی که از در آمد شهرداری به انجمن کتابخانه های عمومی هر شهر واریز می شود فقط باید درکتابخانه های عمومی آن شهر هزینه گردد .مضافاً اینکه علاوه بر قانون که ملاک عمل می باشد، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز با ابلاغ به شهرداریها سهم نیم درصد را از کل درآمد های شهرداری تلقی می کند با استثناء وام ها، اوراق مشارکت و طرحهای تملک دارایی که از منابع عمومی دولت به شهرداریها واگذار می شود.

این مسئول فرهنگی افزود: امیدواریم شهرداران محترم شهرهای چهارگانه شهرستان با تمکین به قانون، سهم نیم درصد کتابخانه ها را فقط با عیار فرم های تفریغ بودجه سالیانه شهرداری بسنجند و این مبالغ را بصورت منظم به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهر مربوطه واریز نمایند، تا مسئولین و کتابداران ما نیز بتوانند با  ارائه خدماتی نوین و در خور شأن مردم شریف شهرستان به استقبال از کتابخوانان و شیفتگان علم و فرهنگ بروند.

 

گفتنی است قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور مصوب 17/12/1382 مجلس شورای اسلامی می گوید:

ماده ۶- شهرداری­ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد (۵/0%) از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه­ها در اختیار انجمن­های کتابخانه­های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

آیین نامه اجرایی قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور

ماده ۱۷- در اجرای ماده (۶) قانون، شهرداری­ها مکلفند حداکثر تا پایان وقت اداری روز پانزدهم هر ماه، نیم درصد(۵/0%) از کل درآمد ماه قبل خود را به صورت علی­الحساب به حسابی که انجمن کتابخانه­های عمومی شهر مربوط معرفی کرده است، واریز نمایند و نسخه­ای از رسید بانکی به همراه نسخه ای از آمار درآمدهای وصولی تهیه شده براساس صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که در مقاطع شش ماهه به تأیید شوای اسلامی شهر می­رسد، به انجمن شهر تحویل دهند. تسویه حساب قطعی سالانه حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب نهایی صورت جامع درآمدها توسط شورای اسلامی شهر، به عمل خواهد آمد.

تبصره شهردار در حوزه مسئولیت خود نسبت به اجرای این ماده و تأدیه کامل سهم کتابخانه ها مسئول است.

 

الحاق یک تبصره به ماده (6) قانون فوق (مصوب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در مورخه11/09/93)

" در صورت امتناع هر یک از شهرداریها از تأدیه نیم درصد (5/0%) مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) مکلف است بر اساس فهرست اعلامی از طرف دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبالغ مربوطه را از سر جمع اعتبارات مربوط به درآمد شهرداریها (سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور) و یا درآمد موضوع مواد (38) و (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده از سهم همان شهر کسر و نسبت به پرداخت آن در وجه کتابخانه های عمومی همان شهر اقدام نماید."

بخشنامه بودجه شهرداریهای کشور (ابلاغ سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور)

فصل دوم- بخش اول- بند 6

براساس ماده 6 قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور مصوب 1382، شهرداریها مکلفند همه ساله نیم درصد (5/ 0 درصد) از درآمدهای وصولی  )به استثنای وام، اوراق مشارکت و طرحهای تملک دارایی که از منابع عمومی دولت به شهرداریها واگذار می شود(  را به منظور اداره امور کتابخانه ها در اختیار انجمنهای کتابخانه های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

  • روابط عمومی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی